:: Dziennik Pobytu 2010
Artykuł dodał: admin (2010-06-24 23:50:52)

Dziennik pobytu 2010

Dziennik pobytu grupy polskiej w Roncello w dniach 04.06 – 09.06.2010r

W tym roku na zaproszenie Gminy Roncello – z wizytą do Włoch udała się 11 osobowa grupa, składająca się z uczniów szkół z terenu naszej gminy wraz z opiekunami – Joanną Dymek, Elżbietą Broniecką i Katarzyną Ludwiczak.
Na lotnisku przywitało nas ciepłe słońce i nasi włoscy przyjaciele – Roberto i Nadia, skąd udaliśmy się do Roncello. Tu czekało nas powitanie burmistrza Davide Giacomin oraz wizyta w szkole podstawowej w Roncello. Nowa szkoła w Roncello nosi imię Jana Pawła II. Włoscy uczniowie powitali swoich uczestników piosenką pt. „ My, my”, a później zaprosili nas na zajęcia w pracowni muzycznej by nauczyć się wspólnie gry na cymbałkach piosenki pt.” Panie Janie”.
Następnie udaliśmy się do pracowni plastycznej by zgłębić tajniki techniki pasteli olejnej. W pracowni komputerowej dzieci przygotowywały wiadomości dla swoich rówieśników. Wiadomości te zostaną opublikowane w gazetce szkolnej.
W sobotę pojechaliśmy metrem do Mediolanu, gdzie byliśmy świadkami spotkania kultury średniowiecza z nowoczesnością. Zwiedziliśmy katedrę w Mediolanie, Zamek Sforzów i Muzeum Nauki i Techniki, w którym wyeksponowane są m.in. wynalazki Leonardo da Vinci.
Niedzielę spędziliśmy wraz z mieszkańcami Roncello na włosko – polskiej mszy św., którą celebrował Don Camillo i polski franciszkanin ojciec Albert oraz na zabawach dzieci. Dużym zaskoczeniem był dla nas obiad w oratorium w Roncello, składający się z polskich dań. W tym dniu nie zabrakło również wielkiej miłości Włochów czyli meczu piłki nożnej Polska – Włochy.
Wieczorem natomiast spotkaliśmy się w Ornago(sąsiednia gmina) na wieczorze brazylijskim wraz z misjonarzem – ojcem Tiziano. Dzięki temu spotkaniu poznaliśmy smak kuchni brazylijskiej, nauczyliśmy się brazylijskich tańców oraz poznaliśmy pracę misyjną.
W poniedziałek z kolei pojechaliśmy na wycieczkę w góry do turystycznej miejscowości Lago d'Orta, położonej nad jeziorem o tej samej nazwie, niedaleko granicy włosko – szwajcarskiej.
Uroki tego miasteczka mogliśmy podziwiać spacerując wąskimi uliczkami oraz pływając jachtem po jeziorze by dostać się na wyspę Św. Juliana. Urokiem tej wyspy jest bazylika założona przez Św. Juliana w 390r oraz jedyna uliczka na tej wyspie, nazwana Drogą Ciszy i Medytacji. Spacer w historycznym miejscu z pięknymi widokami gór naprawdę sprzyja wyciszeniu. We Włoszech Lago d'Orta jest wymarzonym miejscem na podróż poślubną.
We wtorek wybraliśmy się również na wycieczkę, tym razem do miejscowości Crespi D'Adda. Tu z kolei znajduje się fabryka i osiedle założone dla pracowników na początku XIXw przez wielkiego przemysłowca bawełny Cristoforo Crespi . Na owe czasy było to miejsce bardzo nowoczesne wraz ze szpitalem, szkołą oraz mieszkaniami dla pracowników, wyposażonymi w łazienki. Jako pierwsza w Lombardii miejscowość ta mogła się pochwalić oświetleniem elektrycznym na ulicach. Dziś jest to spokojne miasteczko, w którym nie ma żadnego zakładu pracy ani sklepu. Miejsce to jest wpisane jest na listę światowego dziedzictwa Unesco. Produkcja bawełny w tej fabryce trwała aż do 2004 r.
Środa to niestety dzień powrotu – bez entuzjazmu. Od rana próbowałyśmy znaleźć chętnych do powrotu do Polski.